Ostatnio pisałam o wykorzystaniu potencjału pracowników przy wykorzystaniu doskonałego narzędzia, jakim jest DISC D3 (TEAMS/ VALUES/BAI). Obiecałam, że zaprezentuję, jak na podstawie znajomości stylów ludzkich zachowań można rozpoznać motywacje pracowników i próbować określić, co ich motywuje do działania.

Wyjdźmy jednak od tego – po co to robić? Do czego nam to potrzebne?

Odpowiedź jest prosta.

Dzięki wiedzy pozyskanej z bardzo szczegółowej analizy testów, jesteśmy w stanie zdiagnozować i ustalić mocne strony naszych pracowników oraz ich potencjalne ograniczenia. To z kolei pozwoli nam dowiedzieć się, w których zadaniach poszczególne osoby będą czuć się pewnie, a które zupełnie nie leżą w ich naturze. Dzięki takiej wiedzy managerowi łatwiej będzie wyznaczać im odpowiednie zadania i obowiązki. Celem więc stanie się uważne rozdzielanie zadań, zgodnie z potencjałem człowieka. Zauważmy, że dzięki takiemu pojmowaniu sprawy, zarówno pracownik, jak i firma dopasowują się do siebie nawzajem – dokładnie tak, jak w dobrym małżeństwie. Ponieważ znając styl zachowania DISC poszczególnych pracowników postrzega się ich z większą uważnością i otwartością na to, co dany pracownik może wnieść unikalnego do firmy. A kluczem do tego jest podtrzymywanie „płomienia” zaangażowania. A o to przecież w tym wszystkim chodzi.

Oczywiście może pojawić się jednak pewna wątpliwość.

Badanie kompetencji za pomocą testów DISC D3, to inwestycja kilkuset złotych na jednego pracownika. Jeśli takich osób w zespole jest kilka, kilkanaście, albo nawet kilkadziesiąt, to jest to drogie badanie i firma nie może sobie na nie pozwolić.

Może to i racja, ale … No właśnie, to „ale” … Przytoczę tu świetną analogię, odnoszącą się do zakupu butów.

– Drogi Prezesie, Dyrektorze, Managerze, Właścicielu Firmy, ile zwykle kosztują buty, które kupujesz? Zapewne jest to kwota kilkuset złotych i można założyć, że służą Ci one przez jeden, może dwa sezony. Skoro każdy z nas, kto zarządza ludźmi, jest w stanie wydać kilkaset złotych na buty, które będą nam służyć zaledwie przez jeden sezon, to czy aby na pewno nie możemy sobie pozwolić na równorzędną inwestycję w badanie kompetencji, które tak naprawdę decyduje o tym, czy i w jaki sposób wykorzystamy potencjał naszych ludzi? Czy nasz pracownik zostanie w firmie na lata i pomoże w osiągnięciu sukcesu nam, a w efekcie końcowym przyczyni się do sukcesu naszej firmy?

Odpowiedź na to pytanie zdaje się oczywista, jednak pozostawiam Cię z nią sam na sam. 🙂

W związku z tym, że zobowiązałam się w dzisiejszym artykule do zaprezentowania przykładów tego, w jaki sposób na podstawie znajomości stylów ludzkich zachowań można rozpoznać motywacje pracowników, którymi zarządzamy, to niniejszym czynię to poniżej, dając tym samym jeden z dowodów na wyjątkową wartość tego narzędzia, jakim jest DISC D3.

Pracownicy o stylu Dominującym – D

Są skoncentrowani na celu, na zadaniu. Pracują niezwykle szybko. Prędko podejmują decyzje i szybko chcą widzieć bardzo konkretne efekty. Czują się pewnie, gdy mają kontrolę nad sytuacją. Są to pracownicy lubiący wyzwania, nie boją się konfrontacji z innymi. Krótko, zwięźle i na temat wyrażają swoje opinie czy poglądy.

Co ich motywuje?

Niezależność, władza, decyzyjność, „danie im wolnej ręki”, brak ograniczeń i przekazanie całkowitej kontroli nad celem czy zadaniem. Potrzebują wyróżnień, konkretnych nagród, a jeśli nie mamy pewności, co jest dla nich ważne w przypadku nagrody, lepiej jest zapytać ich wprost. Ponieważ lubią podejmowanie decyzji i chcą mieć kontrolę, to chętnie podpowiedzą nam, czego oczekują. Uwaga: Jeśli obiecujemy coś pracownikowi o dominującym stylu D, to warto pamiętać, aby szybko wywiązać się z obietnic. Osoby ze style D nie lubią bowiem czekać.

Pracownicy o stylu Wpływowym – I

To osoby niezwykle otwarte, pełne optymizmu, skoncentrowane na ludziach, wspierające innych, chętne do pomocy każdemu i o każdej porze, ale też i zapalające innych do działania. To także osoby bardzo kreatywne, wpadające na milion pomysłów.

Co ich motywuje?

Dla nich ważne są pewne ustalone reguły, normy, zasady. Należy jednak pamiętać, że pewnego rodzaju powtarzalność czynności, taka nurząca rutyna, może hamować ich kreatywność. Dlatego ważne może być wybicie ich z rutyny, danie nowego, krótkotrwałego zadania – zlecenia, czegoś, co odciągnie od powtarzalnych obowiązków. Tego typu wsparcie sprawi, że wrócą do swoich stałych obowiązków z nowym zapałem i jeszcze większym entuzjazmem. Pracownicy o dominującym styli I uwielbiają wręcz publiczne pochwały, docenianie na forum i wszystkie zadania, które angażują cały lub większość zespołu.

Pracownicy o stylu Stałym – S

To bardzo lojalni i pracowici ludzie, to tzw. „pszczółki” lub „mrówki”. To także pracownicy, dla których bezpieczeństwo w pracy dotyczące ich miejsca pracy, jest najcenniejsze. Są prawdziwymi graczami zespołowymi, dla których najważniejsze jest dobro i stałość zespołu. Są bowiem bardzo zorientowani na ludzi.

Co ich motywuje?

Doceniają każdy gest skierowany w stronę zespołu. Zespół, to także ich bliscy, a więc zmotywuje ich wszystko, co wiąże się z systemem kafeteryjnym lub rozbudowanym funduszem socjalnym. Ponieważ zorientowani są na ludzi wokół, to niezwykle cenią harmonię między życiem zawodowym i prywatnym. Na uwagę zasługuje fakt, że sami raczej nie będą zabiegać o nagrody, podwyżkę czy pochwałę. To nie oznacza, że tego nie potrzebują. Oznacza to, że jeśli nie poczują się doceniani zbyt długo, będą milczeć. Będzie im to tak doskwierało, że w którymś momencie, „czara goryczy” się przepełni i odejdą. Dlatego tak ważne jest pamiętanie o nich, o ich lojalności i pracowitości i docenianie ich wkładu.

Pracownicy o stylu Sumiennym – C

Są to pracownicy, którzy komunikują się poprzez fakty. Liczą się dla nich konkretne informacje, poparte dowodami. Są niezwykle precyzyjni, skrupulatni i dumni z jakości wykonanej przez siebie pracy. Lubią pracować na samodzielnych stanowiskach i często w samotności, gdy nikt i nic im nie przeszkadza. Nie czują z tego powodu smutku, czy wyobcowania, gdyż wiedzą, że tylko wtedy zdążą na czas i „dopną wszystko na ostatni guzik”.

Co ich motywuje?

Ponieważ pracownicy o dominującym stylu S najbardziej cenią sobie spokój, indywidualność i samodzielność, to chętnie pracują zdalnie, w pojedynczych pokojach lub z dala od innych kolegów i koleżanek. Są wtedy nadzwyczaj efektywni i skuteczni w podejmowanych działaniach. Pracownicy z tej grupy za zaufanie i przyzwolenie im na pracę w domu, będą pracować z jeszcze większym zapałem, nie marnując ani jednej chwili. Ważne jest dla nich uczenie się nowych rzeczy, podnoszenie umiejętności i zwiększanie kompetencji, dlatego można ich motywować kierując na szklenia, konferencje itp.

Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej na temat stylów zachowań i motywacji, skontaktuj się ze mną, chętnie odpowiem na interesujące Cię pytania. 🙂

Swoją drogą ciekawa jestem, w jakim stylu działania odnajdujesz siebie? Zachęcam do pozostawienia komentarza i podzielenia się ze mną i innymi czytelnikami Twoimi przemyśleniami. Czekam z otwartością i jednocześnie wdzięcznością. <3