Od jakiegoś czasu obserwujemy istotne zmiany na rynku pracy. Trendy demograficzne sprawiają, że rynek ten kurczy się o blisko 300 tysięcy osób rocznie. Nasze społeczeństwo starzeje się, a ludzie odchodzący na emeryturę, pozostawiają luki, trudne do zapełnienia.

Działy HR borykają się z pozyskaniem wartościowych pracowników, traktujących pracę jako wyzwanie i możliwość rozwoju, budowania kariery, a nie miejsca na chwilę. Wyzwaniem jest również automatyzacja, robotyzacja i cyfryzacja, które stają się kluczowymi obszarami biznesu, co wymusza zmiany w modelach biznesowych firm. Nowe technologie jak np. AI często zastępują tradycyjne stanowiska. Są tego plusy i minusy, ale nie o tym dziś mowa.

Kolejnym zjawiskiem, mającym wpływ na zmianę rynku pracy jest Great Resignation, czyli Wielka Rezygnacja. Jest to zjawisko, które pojawiło się w 2021r w USA i dotyczyło redukcji etatów w wyniku kryzysu finansowego. W tej chwili z powodu pandemii, to zjawisko jest już globalne i skłania pracowników do refleksji nad własnym życiem zawodowym.

Najbardziej wartościowe kompetencje, na jakich zależy osobom odpowiedzialnym za rozwój pracowników we współczesnym świecie, to:

🌟 Odporność psychiczna
🌟 Elastyczność i szybka akceptacja zmieniającej się rzeczywistości
🌟 Silna motywacja
🌟 Inteligencja emocjonalna
🌟 Komunikacja ze szczególnie rozwiniętym aktywnych słuchaniem
🌟 Ciekawość i lifelong learning czyli ciągły rozwój umiejętności osobistych i zawodowych
🌟 Niezawodność
🌟 Kreatywność
🌟 Umiejętności samodzielnego poszukiwania rozwiązań
🌟 Odnajdywanie się w świecie nowych technologii i wykorzystywanie ich do ergonomii pracy
🌟 Przywództwo i wywieranie wpływu

I tak zastanawiam się, co my trenerzy, aby kształtować pozytywnie rzeczywistość w organizacjach, do których trafiamy?

🌟 Pomagać wyznaczać i tworzyć wartości, spajające kulturę organizacyjną, cele biznesowe oraz ludzi tam pracujących.
🌟 Budować lojalność pracowników poprzez trzymanie się wartości organizacyjnych i ustalaniu wspólnych celów, łączących cele biznesowe z osobistymi.
🌟 Mieć gotowość do radzenia sobie z osłabieniem nastroju pracowników, ze spadkiem motywacji czy wypaleniem zawodowym, szczególnie w obliczu niepewności spowodowanej niezbędnymi zmianami w organizacji, które często dyktowane są zmieniającym się otoczeniem biznesowym. Musimy nauczyć siebie oraz managerów i pracowników HR nowoczesnego podejścia do ludzi, co wynika ze zwiększającej się ilości osób z pokolenia Z, które jest nazywane także Pokoleniem Płatków Śniegu. Musimy dostosowywać sposoby zarządzania, szkolenia, rozwoju do oczekiwań tych osób. I w końcu musimy potrafić nauczyć się w szybki sposób dostosowywać nasze działania do niezależnych od nas wydarzeń globalnych. Szybkie reagowanie w sytuacjach trudnych, kryzysowych, odpowiednie kierowanie ludźmi, to obszar, którym warto się zaopiekować.
🌟 Tworzyć organizację opartą na otwartości, szczerości i zaufaniu. To podstawa bezpieczeństwa, które przekłada się na brak obawy przed konfliktem, zaangażowanie, odpowiedzialność i w rezultacie wysokie wyniki.

Nowe wyzwania wymagają od nas – trenerów, mentorów i coachów, nie tylko nowych umiejętności, ale także nowego podejścia.