Dziś znów mam przyjemność podzielić się z Wami kluczowymi aspektami budowania zaangażowania w pracy. Ostatnio rozmawialiśmy o sztuce wzniecania iskry w zespole (http://katarzynaksiazkiewicz.pl/iskra-plomien-eksplozja-czyli-sztuka-wzniecania-pasji-w-zespole/) i podtrzymywania następnie pasji i aktywnego działania (http://katarzynaksiazkiewicz.pl/gdzie-diabel-mowi-dobranoc-czyli-tajemnice-budowania-zaangazowania-w-pracy/), a dziś kontynuujemy tę tematykę, eksplorując, jak utrzymać tę iskrę, którą udało nam się rozniecić.

Jak często podkreślam podczas szkoleń i warsztatów z przywództwa, iskra inspiracji jest niezwykle ważna, ale równie istotne jest umiejętne podtrzymywanie motywacji w zespole. W związku z tym, zwykle radzę managerom, z którymi współpracuję, aby poznali swoich ludzi i dowiedzieli się, co ich motywuje, jakie jest ich DNA motywacyjne. Takie poznanie pozwala lepiej zrozumieć, co napędza każdego z członków zespołu i co jest kluczowe do utrzymania długotrwałego zaangażowania.

Narzędzia i techniki utrzymania motywacji

1. Test DNA motywacyjnego

Test DNA motywacyjnego pomaga zidentyfikować indywidualne motywatory każdego członka zespołu. Dzięki temu managerowie mogą lepiej dostosować podejście do każdego pracownika, co sprzyja lepszemu zrozumieniu ich potrzeb i oczekiwań.

Przykład z życia: W firmie “Raz, Dwa, Trzy”*, zespół pracowników przeszedł przez ten test, co pozwoliło managerowi lepiej zrozumieć, co napędza jego ludzi do działania. W rezultacie udało się znacznie poprawić atmosferę pracy i zaangażowanie zespołu.

2. Regularne feedbacki

Stała komunikacja i regularne feedbacki są kluczowe dla utrzymania motywacji. Pracownicy potrzebują wiedzieć, że ich praca jest doceniana i że ich wysiłki są zauważane. Feedback powinien być zarówno pozytywny, jak i konstruktywny, aby pracownicy mogli się rozwijać.

Przykład z życia: W firmie Jana*, doświadczonego managera, który zdecydował się po warsztatach wprowadzić stałe spotkania z pracownikami i do tego dołączył regularne feedbacki, przywróciliśmy jego wiarę w siebie, jako skutecznego managera oraz w jego zespół, co wpłynęło na poprawę wyników całej grupy.

3. Systemy rozwoju i szkolenia

Inwestowanie w rozwój pracowników poprzez szkolenia i programy rozwojowe nie tylko podnosi ich kompetencje, ale również motywuje do dalszej pracy. Pracownicy, którzy widzą możliwość rozwoju, wiedzą do czego dążą i jak wygląda ich ścieżka rozwoju, są bardziej zaangażowani.

Przykład z życia: Marek*, sprzedawca bez doświadczenia, z niskimi wynikami, po specjalistycznym szkoleniu z podstaw komunikacji i dopiero w kolejnych krokach z technik sprzedaży, pokonywania wątpliwości, znajomości różnych typów klienta, a następnie wsparciu mentora, który pomógł mu osadzić zdobytą wiedzę, zaczął osiągać wyniki na poziomie ponad 140%. Czas, w którym doszedł do tego wyniku, to 7 miesięcy.

4. Świętowanie sukcesów

Świętowanie małych i dużych sukcesów pomaga budować pozytywną atmosferę w zespole. To może być forma uznania, nagrody czy wspólnego świętowania osiągnięć. To podtrzymuje zaangażowanie i pokazuje ludziom, że ich starania mają sens.

Przykład z życia: Młoda pracownica Monika*, której innowacyjny pomysł dotyczący jednego ze sztandarowych produktów, został uhonorowany przez firmę, co zmotywowało wszystkich pozostałych w teamie do dalszej pracy, ale też poprzyglądania się innym produktom oferowanym przez firmę, co w rezultacie doprowadziło do zmiany i odświeżenia wizerunkowego tych produktów, a dzięki temu do zwiększenia sprzedaży i zysków.

5. Tworzenie sprzyjającego środowiska pracy

Przyjazne środowisko pracy, które sprzyja współpracy i kreatywności, jest kluczowe dla utrzymania motywacji. To może obejmować elastyczne godziny pracy, pracę hybrydową, przestrzenie do relaksu czy programy wsparcia dla pracowników. Ludzie czują się wówczas wyjątkowo i doceniają pracodawcę za to, jakie wsparcie dodatkowe im daje i jak się o nich troszczy.

Przykład z życia: W małej firmie “Zdrowe życie”*, w której właścicielka Anna nie przywiązywała wagi do benefitów, uważając, że każdy może zadbać o to we własnym zakresie, miała dużą rotację w dziale obsługi klienta, na poziomie 43% w skali roku.. Wystarczyło, że po warsztatach z zarządzania, gdzie omawialiśmy przekonania wspierające i ograniczające zdecydowała się na skorzystanie z dwóch benefitów: systemu kafeteryjnego oraz z karty Multisport, po 10 miesiącach są ci sami pracownicy w obsłudze klienta. Nie odszedł nikt.

Zapraszam Was serdecznie do lektury innych inspirujących historii sukcesów, w których znajdziecie więcej szczegółów na temat budowania trwałego zaangażowania w pracy. Tak jak obiecałam ostatnio, dzielę się konkretnymi przykładami, które mogą pomóc w podjęciu działań w Waszych zespołach.

Dziękuję wszystkim, do których zwróciłam się z prośbą o podanie przykładów, za wyrażenie zgody. Oczywiście imiona* i nazwy firm* zostały zmienione.

Dodatkowo dziękuję Wam za zaangażowanie, które pokazujecie każdego dnia, dzieląc się ze mną konkretnymi case study, które mi podsyłacie. Jestem z Was mega dumna! Niech Wasza pasja nigdy nie gaśnie i jak zwykle pamiętajcie, że wartością dodaną do naszych szkoleń jest fakt, że zawsze możecie zwrócić się do mnie po wsparcie i pomoc.

Inspirujące historie sukcesu

Historia 1: Iskra inspiracji

W firmie “Modny produkt”* zespół pracowników przechodził przez trudny okres, z niskim morale i brakiem motywacji. Lider zespołu, Anna*, postanowiła zorganizować warsztat kreatywności. Podczas jednego z ćwiczeń, młody pracownik, Robert*, opowiedział o swoim pomyśle na zupełnie nowy sposób prezentacji usługi w kontakcie z klientem. Jego entuzjazm i świeże spojrzenie na temat było tak zaraźliwe, że porwał tym zespół. Ludzie, którzy wcześniej tracili nadzieję, poczuli nową energię. Robertowi* udało się zapalić iskrę w sercach swoich kolegów. Wspólnymi siłami zaczęli realizować jego pomysł, co zaowocowało nie tylko sukcesem usługi, ale również wzrostem sprzedaży, co przełożyło się na zaangażowanie i współpracę w całym zespole. Iskra Roberta* stała się płomieniem, który ogrzał cały zespół. Anna,* świetnie to wykorzystała i podtrzymała, robiąc takie warsztaty regularnie, raz na dwa miesiące. Potrafiła też dobrze wykorzystać ten moment. Być obecną, podtrzymywać zaspał, ale stać nieco z boku, dając przestrzeń i wiarę swoim ludziom.

Historia 2: Od braku motywacji do sukcesu

Mateusz*, sprzedawca w jednej z firm “To mój telefon”*, przez długi czas osiągał bardzo niskie wyniki. Jego przełożony zaczął podejrzewać, że problem tkwi w jego braku chęci wykorzystania umiejętności sprzedażowych, które są mu przekazywane. Mateusz* został skierowany na specjalistyczne szkolenie. Ku zaskoczeniu wszystkich, trenerka odkryła, że Mateusz* ma świetne umiejętności, ale brakuje mu pewności siebie, co przekłada się na brak motywacji oraz utrwalanie błędnych przekonań związanych ze sprzedażą, która stała w opozycji do jego wartości. Długotrwały brak szczerej rozmowy między nim a jego liderem, brak docenienia jego nawet drobnych starań i ciągłe negatywne opinie ze strony szefa, zaburzyły jego i tak niskie poczucie własnej wartości. Pod okiem trenerki Mateusz* zaczął pracować nad wiarą w swoje siły, nad myślami automatycznymi i przekonaniami ograniczającymi, a następnie nad utrwalaniem umiejętności sprzedażowych. W ciągu 6 miesięcy Mateusz* odzyskał pewność siebie, jego wyniki sprzedażowe zaczęły rosnąć. Dziś Mateusz* osiąga wyniki na poziomie ponad 200%, będąc inspiracją dla innych w zespole, pokazując, jak ważne jest wsparcie i motywacja. Sukces jego jest niewątpliwy, ale jest tu także sukces lidera, który zaufał trenerowi i dał Mateuszowi* szansę. Dziś sam w podobny sposób pracuje ze swoimi ludźmi. Czasem warto poczekać, aż uruchomi się drzemiący w ludziach potencjał, ta trudna do określenia iskra.

Historia 3: Zmęczona managerka

Janina*, doświadczony manager w dużej korporacji, straciła zapał do pracy. Od dłuższego czasu nikt nie doceniał jej starań, a jedynie krytykowano za niedostateczne wyniki. Janina* czuła się niedoceniona i sfrustrowana, co odbijało się na jej pracy i relacjach z zespołem oraz w życiu prywatnym. Pewnego dnia, jeden z młodszych pracowników, Piotr*, zauważył zmiany w zachowaniu Janiny i postanowił zorganizować niespodziankę. Cały zespół przygotował dla niej małe przyjęcie, podczas którego każdy opowiedział, jak Janina wpłynęła na ich rozwój i jakie osiągnięcia były możliwe dzięki jej wsparciu. Ten gest był dla Janiny ogromnym zaskoczeniem i przypomnieniem, jak wiele znaczy dla zespołu. Uświadomiła sobie, że jej praca ma ogromną wartość. Z nową energią i odnowionym zapałem wróciła do pracy, a jej entuzjazm zaczął promieniować na cały zespół. Bardzo lubię tą historię, ponieważ pokazuje, że jeśli działa się zespołowo i buduje świadome zaangażowanie, to ludzie maja dokładnie taki sam wpływ na swojego przywódcę jak on na nich. To samonapędzająca się machina.

Do zobaczenia na warsztatach lub na blogu!